Sharn Waldron, 'The impact of trauma on the psyche of the individual using the film Belleville Rendez-vous as an illustrative vehicle', JAP, 2008, 53, 525-541

Autorka artykule przedstawia dynamikę traumy i jej rozwoju na przykładzie filmu „Trio z Belleville” oraz przypadków z własnej praktyki. Film ten to animowana, surrealistyczna „baśń dla dorosłych”, której bohaterem jest chłopiec o imieniu Champion, wychowany przez swoją babcię na mistrza kolarskiego. Plastyka i wizualizacja filmu eksponują wewnętrzny świat bohatera, oparty o demoniczny przekaz bycia perfekcyjnym w realizacji swojego celu – zostania mistrzem w kolarstwie To dążenie jest jednakże całkowicie odszczepione od psychiki i emocji, stąd główny bohater nie ma kontaktu emocjonalnego z sobą i światem. W pewnym sensie staje się robotem.
Autorka artykułu na tym przykładzie opisuje jungowskie zjawisko kompensacji wyrażające ucieczkę od prawdziwych uczuć związanych z utratą rodziców i rozpaczy . Powołując się na Kashelda zauważa, że ta struktura osobowości stanowi jednocześnie “ Self Care System”, który chroni przed poczuciem jeszcze większego lęku i prymitywnymi obronami.
Na przykładzie bohatera filmu oraz swojej pacjentki opisuje mechanizm rozszczepienia pomiędzy psychicznym a fizycznym „ja”.
W filmie obsesja, z jaką główny bohater podchodzi do treningu kolarskiego obrazuje obsesję, z jaką wypiera uczucia żałoby i pustki po utracie rodziców . „Trio z Beville” w karykaturalny, ale też wyjątkowy sposób pokazuje jak straumatyzowana w dzieciństwie psychika dalej traumatyzuje dorosłe życie . A wszystko prezentowane jest bez użycia dialogów, obraz i muzyka oddziaływują poprzez swoją niepowtarzalną formę podkreślającą dramat i grozę bohatera.

Sharn Waldron, ‚The impact of trauma on the psyche of the individual using the film Belleville Rendez-vous as an illustrative vehicle’, JAP, 2008, 53, 525-541